Hoeveel ben jij bezig met calorieën tellen?

Dag allemaal,

In een eerdere blogpost heb ik uitgelegd hoe belangrijk het is om inzicht te krijgen in de hoeveelheid calorieën je binnen krijgt als het gaat om het behalen van een gezond gewicht. Wanneer je wilt afvallen gaat het desnoods vooral om de energiebalans (calories in vs. calories out). Wil je afvallen, dan dien je minder calorieën binnen te krijgen dan dat je verbruikt. Logisch toch?

Calorieënteller

Er zijn verschillende apps om je calorieën te tellen. Superhandig, want alle producten van verschillende merken kun je hierin toevoegen en de app berekent het voor je. Ook kun je bijhouden hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten je binnen krijgt. Voor spierherstel bij krachttraining is de hoeveelheid eiwitten die je binnenkrijgt ook erg belangrijk.

Zelf ben ik groot voorstander van het bijhouden van je calorieën. Er ging voorheen geen dag voorbij dat ik het niet bij hield. Dagelijks vulde ik alvast mijn voeding in voor de dagen erop, zodat ik optimaal kon plannen wat ik allemaal zou eten. Ook vond ik dit onwijs handig als ik een feestje/etentje etc. had gepland. Ik zocht naar de website van het restaurant, bijvoorbeeld. De menukaart stond al online en ik ging vanuit daar kiezen wat ik wel of niet kon eten. Als ik iets meer wilde zondigen, dan hield ik daar de rest van de dag veel rekening mee.

Gevaar op de loer

Ik werd steeds creatiever met passen en meten van de dingen ik kon eten. Maar wat er gebeurde was dat ik niet meer spontaan kon eten/drinken wat ik wilde. Ik móest en zou persé eerst opzoeken hoeveel calorieën erin zaten. Ik kan je vertellen dat je dan niet meer lekker ontspannen op het terras of in een restaurant zit.

Naast het sociale aspect, merkte ik ook dat ik meer hongergevoel kreeg. Ik had nog maar net gegeten en ik zat al te denken aan mijn volgende maaltijd. Intussen nog een keer in mijn foodapp checken of dit allemaal wel kon en hoeveel ervan ik dan precies kon nemen. Máar! Hoe meer ik bezig was met mijn voeding, hoe meer hongergevoel ik kreeg! Gewoonweg omdat ik er de hele dag mee bezig was.

Laat het even los

Vorig jaar heb ik een aantal tegenslagen gehad, waardoor ik een beetje door een mentale breakdown ging. Om deze reden had ik besloten een tijdje even geen calorieën te tellen. Ik merkte dat ik zo obsessief bezig was hiermee, dat ik continu een opgefokt gevoel had erbij en ook niet écht kon genieten van eten. Eten doe je niet alleen voor je shape, maar eten heeft ook te maken met emotie en een stukje gezelligheid. Ik kon dit nu even niet gebruiken. Met veel moeite (ja, echt) heb ik niks ingevuld van mijn voeding. Ook al vond ik de eerste week even wennen en lastig (control freak?), ik vond het wel heel prettig om er niet de hele dag mee bezig te zijn.

Gedraag je…

Uiteraard weet ik zelf inmiddels hartstikke goed wat ik beter wel en niet kan eten. Ik weet welke producten voedzamer zijn dan andere. Ook weet ik wel ongeveer welke producten caloriearm of calorierijk zijn. Doordat ik het zo lang heb bijgehouden weet ik veel dingen uit mijn hoofd. Ik tel deze dus niet gedurende de dag, maar als ik bijvoorbeeld ’s middags een calorierijke maaltijd op heb (of een ongezonde snack), dan probeer ik wel de rest van de dag op te letten dat ik niet teveel tot me neem. Ik kan heel goed inschatten wanneer ik teveel of te weinig eet. Bovendien geeft mijn lichaam het sinds lange tijd weer aan wanneer ik trek krijg. Gewoon je boerenverstand gebruiken!

Moet ik nou wel of niet mijn calorieën tellen?

Ja, erg verwarrend allemaal, hè? Eerst adviseer ik je dit wel te doen en vervolgens vertel ik je weer dat ik het niet meer doe, omdat ik de nadelen ervan heb ondervonden. En dat is natuurlijk met veel dingen, het heeft allemaal voor- en nadelen. Alles wat té is, is niet goed.

Ik denk dat als jij nog geen goed inzicht hebt in jouw calorie-inname en verbruik, dat je er dan goed aan doet om te beginnen met het tellen van je calorieën. Want dat is echt een eye-opener kan ik je vertellen. Maar als je een eenmaal gewend bent wat wel/niet voor je werkt, dan is het naar mijn gevoel niet meer nodig om dit continu te blijven doen. Om de zoveel tijd zou je weer eens kunnen kijken hoe het nu gaat met jouw voedingspatroon. Maarja, je moet toch echt doen waar jij je het beste bij voelt. Als jij het graag bij blijft houden, is daar echt niets mis mee. Maar sla er niet in door…

Heeft het mijn gewicht beïnvloed?

Toen ik mijn calorieënteller niet meer invulde, heb ik gewoon de 80/20 regel gehanteerd. Ik probeerde doordeweeks goed te letten op wat ik at. Niet alleen qua calorieën maar ook de hoeveelheid eiwitten vond ik belangrijk. Ik heb mij toen ook niet gewogen, zodat ik even niet geobsedeerd was door die cijfertjes. Laatst besloot ik om mij weer eens te laten wegen bij mijn coach. Ik wist dat ik lichter was geworden en dat klopte ook. Mijn vetpercentage was met zo’n 2% gezakt. Ik vul nu mijn calorieënteller weer in, omdat ik mij niet meer heel erg druk maak over die cijfers. Ik had gewoon even een break nodig en nu wil ik mijn calorieën tellen om ervoor te zorgen dat ik niet te weinig binnen krijg en dat ik wel aan mijn eiwitten kom. Ik wil nu wel weer maandelijks mijn vetpercentage opmeten. Er moet gewoon een gezonde balans zijn en het moet niet mijn leven gaan bepalen.

Conclusie

Iedereen heeft een ander doel. En ook daarom verschilt het per persoon wat wel of niet werkt. Toen ik in een wedstrijdvoorbereiding zat en ik probeerde in een heel laag (atletisch) vetpercentage te komen, toen was het wel een ‘must’ om mijn voeding bij te houden. Koolhydraten, vetten en eiwitten moesten goed afgestemd zijn op elkaar. Op een gegeven moment zat ik op een vetpercentage van 11%. Dit is vrij laag voor een vrouw. Maar wil je gewoon lekker fit en slank zijn, dan hoef je niet na elke hap te berekenen hoeveel je binnen hebt gekregen. Het is echt belangrijk dat je inzicht krijgt, maar dit hoef je op langere termijn niet continu te blijven doen.

Bovendien is het ook een kwestie van het gebruiken van jouw boerenverstand. Jij weet zelf op een gegeven moment wel dat een stuk taart of een bak friet niet erg voedzaam is. Dit kun je best af en toe nemen, maar als jij een gezond voedingspatroon wilt hebben, dan doe je er goed aan om voedzame producten in huis te halen. Niet alleen groente en fruit zijn heel voedzaam, maar ook gezonde vetten zijn absoluut goed voor je (noten, vette vis etc.). Het gaat desnoods niet alleen om de ‘looks’ maar vooral om je fit en energiek te voelen! Dan volgt de rest vanzelf.

Heb jij nog vragen / opmerkingen?

Laat het me vooral weten! Ik ben heel benieuwd.

Liefs,

Isabelle